Omul şi emisferele lui. Toţi ştiţi că limbajul este găzduit de către emisfera
stȃngă şi că emisfera dreaptă se ocupă de relaţii spaţiale,
că ea procesează intreaga scenă, vede the big picture. Iar prin contrast,
emisfera stȃngă tinde
să se focuseze pe aspecte locale, pe detalii. Totuşi cȃţi v-aţi pus intrebarea “de ce avem o mȃnă preferată, de regulă dreapta”? Pȃnă nu demult idea general acceptată era că limbajul, dominanţa mȃinii
drepte şi capacitatea de a invăţa relaţii spaţiale (care stă la baza geometriei
şi arhitecturii) sunt ceva ce definesc strict specia umană. Erau toţi convinşi
că animalele nu pot avea nici un fel de specializare emisferică in creierul lor
“primitiv”. Oamenii de ştiinţă incropiseră chiar o poveste care explica cum am
ajuns să folosim predominant mȃna dreapta, şi cum asta a dus chiar la apariţia limbajului. Astfel, era un consens general că dominanţa mȃinii
drepte a evoluat din momentul in care strămoşii
omului au inceput să folosească unelte, acum 2,5 milioane de ani. Această dominanţă a
mȃinii drepte se credea că a stat la baza dezvoltării limbajului. Se credea că
emisfera stȃngă şi-a
adăugat la “repertoriul” de acţiuni
manuale şi limbajul semnelor, pe care l-a convertit ulterior in vorbire aşa cum
o ştim acum. Deci ideea era că vorbirea a evoluat dintr-o funcţie recentă a
creierului, specifică omului - utilizarea uneltelor. Totul părea logic. Doar că
logic nu este suficient pentru a fi şi adevărat.
Vechiul de stȃnga, noul de dreapta. Date recente indică o cu totul altă poveste.
Specializarea emisferică pe care o găsim la om este prezentă la toate
vertebratele, ea fiind “inventată” acum 500 de milioane de ani. Emisfera stȃngă a creierului oricărei vertebrate s-a specializat iniţial
pentru a controla stereotipiile comportamentale pe care trebuiau să le facă
animalele in situaţii obişnuite, familiare – mȃncatul,
mersul. Prin contrast, emisfera dreaptă s-a specializat de la inceput in
detectarea şi răspunsul la stimuli noi, nefamiliari şi neaşteptaţi. Ea preia
controlul in situaţiile potenţial periculoase care necesită o reacţie rapidă –
cum ar fi apropierea unui prădător, in restul timpului, comportamentul fiind
sub controlul emisferei stȃngi. Deci emisfera stȃngă a evoluat pentru a fi responsabilă de comportamente motivate
intern, dintr-o dorinţă personală, in timp ce emisfera dreaptă pentru a fi
responsabilă de comportamente motivate de factori externi. Funcţii complexe ale
oamenilor precum limbajul, producerea şi folosirea uneltelor, recunoaşterea
feţelor şi altele sunt evoluţii ale acestor două specializări iniţiale. Zonele
limbajului din creier au evoluat dintr-o specializare mai primitivă a emisferei
stȃngi şi anume
cea de comunicare, fie ea vocală sau
nu. Dar această evoluţie nu a apărut doar la oameni, aşa cum s-ar crede. S-a
descoperit că la păsări emisfera stȃngă este responsabilă de cȃntat. La foci, cȃini şi maimuţe ea se
ocupă de procesarea sunetelor
produse de membrii aceleiaşi
specii. Însă in timp ce emisfera stȃngă se ocupă de comunicarea de rutină, emisfera dreaptă
se ocupă de tonul emoţional, de sunetele emise pe fondul unor emoţii.
Limbajul non-verbal
şi alte antichităţi. Tindem să gesticulăm din mȃnă atunci cȃnd vorbim la telefon, deşi interlocutorul nu ne poate vedea. Deci acest limbaj
non-verbal nu ne ajută in acel moment
in comunicare. Asta se intȃmplă pentru că gesticularea
din mȃnă in scop de comunicare este adȃnc implantată in istoria speciei. Mai precis 40 de milioane de ani
de adȃnc. Toate vertebratele –
peşti, reptile, broaşte, păsări sau mamifere – tind să işi folosească partea
dreaptă a corpului şi capului pentru a se hrăni. Apoi, nu doar oamenii tind să
folosească mȃna dreaptă cȃnd folosesc unelte sau
alte obiecte, ci şi cimpanzeii. În plus, atȃt aceştia
cȃt şi gorilele
folosesc mȃna dreaptă pentru
comunicare non-verbală, făcȃnd semne cu mȃna,
capul şi
gura. Studiile realizate la University of Provence din Franţa au descoperit
asemenea folosinţă a mȃinii drepte chiar şi la babuini, ceea ce sugerează că folosirea mȃinii drepte in scop de
comunicare a apărut aproximativ acum 40 de milioane de ani cȃnd a trăit un strămoş comun al babuinilor şi
maimuţelor mari dar şi al hominidelor (adică al omului primitiv).
Prioritatea de stȃnga. Se ştie
că peştii, broaştele, păsările şi mamiferele, toate reacţionează mai rapid la
prădătorii care apar din partea stȃngă a cȃmpului lor vizual (procesat de către emisfera dreaptă)
decȃt la cei care apar din partea dreaptă (procesată de
emisfera stȃngă).
Cercetătorii de la Washington University din St. Louis au descoperit că oamenii
au un sistem de atenţie in emisfera dreaptă care este sensibil la stimuli
neaşteptaţi (vezi figura de mai jos), sau cu alte cuvinte, stimuli care spun:
“Atenţie pericol!”. Existenţa acestui tip de atenţie explică de ce in
experimentele de laborator oamenii tind să răspundă mai rapid la stimuli neaşteptaţi
cu mȃna lor stȃngă (controlată de emisfera dreaptă) decȃt cu mȃna
dreaptă (controlată de emisfera stȃngă). Dacă aţi făcut şcoala de şoferi poate aţi observat
că tindeaţi inconştient să trageţi mai mult de volan spre stȃnga
atunci cȃnd eraţi
tensionaţi mai la inceputul orelor şi din cauza asta nu vă păstraţi banda.
Omul impotriva naturii. Într-o vreme exista un curent de opinie – in special
in cursurile de dezvoltare personală - care prezenta creierul ca două jumătăţi
ale aceluiaşi măr, care trebuiau antrenate ca să lucreze impreună cȃt mai
similar. Adică să nu mai existe funcţii ale emisferei stȃngi sau
drepte ci o sinergie care ar fi produs omul perfect, creativ şi echilibrat. În
cadrul acestei mişcări s-a situat şi antrenarea oamenilor pentru a fi
ambidextrii (adică să se folosească la fel de bine de ambele mȃini).
Studiile insă au demonstrat că această practică nu are efecte benefice, ba
chiar dimpotrivă, poate dăuna creierului. Într-o sinteză a studiilor realizate
pe această temă, cercetătorii de la University of Auckland din Noua Zeelandă au
căutat să vadă dacă există vreun avantaj la copiii care se nasc ambidextrii.
Spre surpriza lor au găsit exact contrariul.
Astfel, diverse studii realizate prin Anglia, Suedia şi alte ţări
descoperiseră că cei născuţi ambidextrii sunt mai predispuşi la a fi bȃlbȃiţi, la a avea probleme la citit, deficit de atenţie şi
in general performanţă şcolară mai slabă decȃt
copiii născuţi dreptaci sau stȃngaci.
Realizȃnd la rȃndul lor o cercetare similară, cei din Auckland au găsit că aceşti copii sunt mai slabi la matematică, la reamintirea
memoriilor şi la raţionament logic. Deci atenţie părinţi şi educatori care vă
forţaţi copiii stȃngaci să scrie cu
dreapta!!
Complementar pentru complex. De ce să fi apărut această impărţire a funcţiilor in cȃte o
jumătate de creier? Pentru a evalua complet un stimul, creierul trebuie să facă două tipuri de
analize simultan: trebuie să estimeze potenţialul lui de pericol şi să ia
decizii urgente dacă este cazul (executate de emisfera dreaptă), dar şi să
determine dacă acel stimul intră intr-o categorie anume faţă de care există
deja un răspuns invăţat şi să declanşeze acel răspuns (executate de emisfera stȃngă). Cercetătorii de la University of Teramo din Italia
au modificat nişte pui de găină in aşa fel incȃt să nu mai aibă
specializare emisferică –
adică ambele emisfere se ocupau de aceleaşi lucruri in egală măsură. Apoi, i-au
expus la două tipuri de situaţii. În una dintre ele puii trebuiau să aleagă
intre boabe de porumb şi mici mărgele colorate – o sarcină de care se ocupă
emisfera stȃngă. În altă situaţie deasupra lor apărea forma unui uliu (decupat din
carton) iar puii trebuiau să se adăpostească rapid. Puii s-au descurcat bine in
ambele situaţii. Au invăţat să discearnă boabele de mărgele şi să se ascundă
rapid cȃnd apărea
uliul. Dar dacă aceste două condiţii apăreau in acelaşi timp, puii nu mai
făceau faţă. Deci nu se descurcau in situaţii in care erau necesare analize
complexe, simultane.
Terapie emisferică. Ca şi evoluţii ale funcţiilor lor iniţiale, la om
emisfera stȃngă este
responsabilă de a genera sentimentul de “sens al vieţii”, iar o slabă
activitate a ei este asociată cu depresia. Iar dreapta este responsabilă de a
genera vigilenţă şi nevoie de control, o activitate prea ridicată a ei fiind
asociată cu stresul şi anxietatea. De aceea oamenilor care suferă de simptome
de depresie şi lipsă de motivaţie in viaţă le prinde bine o terapie care pune
accentul pe a povesti cuiva sau in scris cum ii este viaţa şi de ce crede că
este aşa, pe a-i oferi un sens, o explicaţie pentru ce se intȃmplă cu ea, dar şi pe rutine casnice (cum e să facă
ordine), pe organizare (cum sunt planurile de viitor), pe reintoarcerea la
lucruri şi persoane familiare, la familie, la locurile copilăriei, revederea
filmelor preferate, re-ascultarea muzicii din adolescenţă şi chiar şi mȃncarea “ca la mama acasă”. Toate acestea “re-pornesc”emisfera
stȃngă. Iar oamenilor
stresaţi şi anxioşi le face bine antrenarea răspunsurilor comportamentale in
situaţii noi, incerte, in care nu au controlul, sau terapia gen reţetă: “În
situaţia X trebuie să faci …. şi să eviţi a face…” Şi repetarea acestora pȃnă devin rutine, adică trec in
emisfera stȃngă.
Decalajul interemisfric este reliefat si de studii performate la copii, care confirma ,pana la trei ani cresterea functionala cu prevlenta a emisferului drept, responsabil de controlul corporal si intuitiv complex, ulterior constatandu-se dezvoltarea functionala a emisferului stang, legat de gandirea simbolica. Datele confirma intuitiile lui Freud ,complexul Oedip, implicat in raporturile subtile de identificare si delimitare intre copii si persoanele de referinta , de regula parinti de ambele sexe. Pana la trei ani se dezvolta ceea ce se numeste in neurostiintele cognitive inconsitentul emotional, motivational, embodied; abordarea acestor automatisme complexe, deschise spre sofistica, in actul terapeutic este si "cheia" succesului terapeutic, in cadrul intersubiectivitatii (Stolorow 2011)
ReplyDelete