Licenţa de părinte. Acum cȃţiva ani se punea in parlamentul englez problema
introducerii unei legi prin care cei care doreau să devină pentru prima dată părinţi
să aibă obligaţia de a face un curs de parenting in urma căruia să primească un
fel de licenţă prin care să li se dea dreptul să aibă copii. Dacă luau
examenul. Dacă nu, să nu li se dea. Initiaţiva, incă neadoptată pȃnă in prezent, s-ar
justifica – spuneau cei din partidul laburist iniţiatorii proiectului – prin numărul
mare de copii abandonaţi, neglijaţi, abuzaţi, precum şi procentului ridicat al
delicvenţei juvenile, toate puse pe socoteala proastei educaţii primite, in
special de către cei din mediile defavorizate. Această idee dă apă la moară
unor evoluţionişti care au observat că omul ar fi dezavantajat spre deosebire
de animale cȃnd e vorba de creşterea progeniturilor. Adică, el are nevoie de sfaturi –
fie ale celor mai in vȃrstă fie profesioniste (cum ar fi cursurile de parenting
sau sfaturile pediatrului şi psihologului de copii) – pentru a-şi creşte
corespunzător urmaşii, in timp ce animalele fac totul “din instinct”. Adică au
scris in genele lor pachetul respectiv. Lucru in bună măsură adevărat. Dar se
poate pune problema şi DE CE există această diferenţă, aş zice eu fundamentală?
De ce fundamentală? O sa vedeţi unde ajungem cȃnd căutăm explicaţiile…
Campioni la “copilărie”. Oamenii se nasc absolut neajutoraţi
şi au cea mai lungă copilărie dintre toate speciile. Lucru care poate părea
dezavantajos. Gȃndiţi-vă că puii unor specii sunt
capabili să işi urmeze mama la jumătate de oră după naştere. În schimb omul
atinge maturitatea cam pe la 21 de ani (şi nu la 18 cum e ”legal” la noi). Acest
lucru este ceva care caracterizează omul modern. Nu la fel stăteau lucrurile şi
cu strămoşii omului. Australopitecii ajungeau la maturitate la 12 ani. Un salt
semnificativ a apărut la Homo Erectus. Şi e interesant de ce anume e legat
acest salt. Homo erectus a fost prima specie umanoidă care a emigrat din
Africa, acum 1,8 milioane de ani. Ea a populat Asia in special. Alte specii
ulterioare au făcut la fel, populȃnd şi celelalte continente. Practic specia umană este
singura care trăieşte pe toată suprafaţa Pămȃntului. Şi aici avem o primă parte din răspuns. Odată cu
necesitatea adaptării la teritorii străine şi foarte diferite de Africa
originară a crescut şi durata copilăriei.
Copilăria ne schimbă genele. Se ştie că creierul invaţă cel mai
uşor in copilărie pȃnă in adolescenţă cȃnd are loc
maturizarea sexuală. În această perioadă au loc aşa
numitele “ferestre critice de dezvoltare”. Ele reprezintă perioade in care
creierul este foarte plastic, uşor de impactat de informaţiile din mediu. Iar aceste
informaţii il modelează fizic. Aşa se dezvoltă simţurile, mişcările, limbajul
sau rezolvarea de probleme. Cum are loc “modelarea”? Practic mediul ajunge să
controleze exprimarea genelor din creier care sunt răspunzătoare de crearea de
sinapse. Aceste procese sunt numite “epigenetice”. Cum se leagă aceste procese
epigenetice de parenting? Studiile realizate initial pe animale şi ulterior pe
oameni au relevat lucruri fascinante. Astfel, separarea de mamă şi creşterea
fără părinţi, indiferent dacă există alţi pui prin preajmă, impactează negativ
tot felul de chimicale din creier, cum ar fi serotonina, hormonii de stres, dopamina,
GABA (responsabil de inhibiţia corticală), factorii de creştere neuronală şi
hormonii de creştere. Toate acestea se răsfrȃng asupra
felului in care creierul răspunde la
mediu, producȃnd inhibiţie şi frică
faţă de medii străine sau obiecte şi persoane nefamiliare, agresivitate, dar şi
deficite de invăţare de toate tipurile. Iar aceste efecte nu se regăsesc doar
in copilărie ci rămȃn şi la vȃrsta adultă cȃnd se adaugă la ele un comportament
matern neadecvat, fie abuziv fie neglijent. Şi nu datorită faptului că au
invăţat greşit de la mama ci pentru că li s-au stricat mecanismele de ataşament
din creier. Această perpetuare a deficitelor pe toată perioada vieţii se
datorează faptului că mediul ostil – in cazul nostru o copilărie fără parenting
adecvat – reduce la tăcere exprimarea unor gene esenţiale pentru dezvoltarea
creierului. Şi inversul este in egală măsură valabil. Dacă un pui se naşte cu
predispoziţie către stres genele lui pot fi modificate de un parenting adecvat,
furnizat de o mama adoptivă. Ideea este că parenting-ul modifică “patul genetic
pe care stau organismele, cu efecte durabile. Mai mult, chiar transmisibile de
la o generaţie la alta (http://champagnelab.psych.columbia.edu/docs/neurobiobehav.pdf
).
Cȃnd haosul face bine. În lumea animală parenting-ul se
desfăşoară pe doar două dimensiuni: protectiv, in care mama are grijă mereu de
pui păstrȃnd contactul cu ei; respectiv abandonativ, in care
mama incearcă să scape de pui. Studiile arată că atȃt un parenting neglijent
cȃt şi unul
hiperprotectiv afectează reacţia la nou a puiului – adică devine timid, foarte
precaut. La oameni, parenting-ul este mult mai complex decȃt la şobolani. El
depăşeşte cele două dimensiuni, copilul primind o educaţie complexă, in funcţie
de cultura părinţilor, religia lor, nivelul de cunoştinţe, situaţia materială
care facilitează cumpararea de jocuri, rechizite sau mȃncare
sănătoasă. Toate aceste variabile impactează genele copiilor, in bine sau in rău.
Şi astfel creşte diversitatea epigenetică. Cu alte cuvinte, dintr-un număr
restrȃns de gene poţi obţine efecte foarte variate combinȃnd “reţete genetice” de un anumit fel cu medii specifice
sau de nişă. Copilăria poate fi văzută ca un fel de laborator de experimente
genetice. Iar diversitatea rezultată favorizează adaptarea la nou şi complex şi
cucerirea planetei.
Deci copilăria lungă şi enorma
varietate de moduri in care părinţii găsesc potrivit să işi crească copiii
contribuie la fabuloasa adaptabilitate de care e capabilă specia umană. Aşa că
obligativitatea unor cursuri de parenting după o programă prestabilită – deşi pare
o idee bună – de fapt nu e.
Un articol despre unicitatea fiintei umane foarte interesant. Poate ca Bach nu ar fi compus niciodata muzica de care ne bucuram toti, la fel poate ca neurostiintele nu s-ar fi dezvoltat la nivelul vizibil azi, totusi, putin parenting nu ar strica ,daca ne uitam la felul in care este conceputa azi educatia parentala, adica deloc predictibil, am putea accepta cateva module si seminarii de educatie pe aceasta tema..
ReplyDelete