Încheiam postul
trecut spunȃnd că ultimele
descoperiri din neuroştiinţă sugerează faptul că organismul gestionează
informaţia nouă, care trebuie invăţată, folosind mecanismele cu care
gestionează corpii străini care invadează organismul. Adică asimilarea de
informaţii noi este similară cu o infecţie, iar informaţia nouă putem spune că
“ne virusează”. Pentru cei care imi citesc blogul cu consecvenţă asta nu ar
trebui să fie ceva nou. Am mai spus că sistemul imunitar s-a format din gene
provenite din sistemul nervos al primilor peşti osoşi. Iar legăturile dintre
cele două au rămas foarte puternice, interacţiunile fiind mereu vizibile. În
acest post o să fac o nouă punte – aş zice eu – foarte convigătoare privind
funcţionarea sistemului nervos intr-un mod similar cu cel imunitar.
Viruşii care ne dau identitate. O să plec de la afirmaţiile unei somităţi in
virusologie (pe care l-am mai citat intr-un post anul trecut). Luis P.
Villarreal este profesor de biologie moleculară şi biochimie şi director al
Center for Virus Research la University of California Irwine. Şi-a făcut
postdoctoratul în virologie la Stanford cu laureatul premiului Nobel, Paul
Berg. În cartea sa „The origins of group identity” (dar şi în alte publicaţii
ale lui) el face o foarte convingătoare demonstraţie privind rolul pe care îl
au viruşii în evoluţia speciilor mergând până la evoluţia creierului uman şi
manifestările lui în domeniul social şi cultural. Informaţia din exterior este
fixată prin mecanisme virale existente în neuroni iar informaţia fixată astfel
joacă rolul de modul de adicţie – creând protecţie pentru informaţia similară
ei şi imunitate cognitivă faţă de cea diferită. Achiziţia identităţii de grup
apare în timpul unor ferestre de dezvoltare limitate, cea mai mare parte din
acestea limitându-se la copilărie şi adolescenţă. Creierul uman permite
legături sociale extinse folosind limbajul şi cântecele. Limbajul este învăţat
şi procesat prin intermediul unor adaptări ale creierului – a se citi mutaţii -
apărute cu scopul de a promova învăţarea socială şi cooperarea. Produsul
evoluţiei identităţii de grup a fost apariţia culturii. Credinţele şi
convingerile reprezintă conţinuturi cognitive învăţate, stabile şi esenţiale
pentru participarea la un grup social. Evoluţia a condus la sisteme cerebrale
dedicate convingerilor şi memoriei emoţionale ca fiind cele care ne
influenţează deciziile. Deşi o vedem ca fiind ceva “spiritual” gândirea bazată
pe convingeri are o clară fundaţie biologică. Dar, pentru a furniza identitate
de grup, o convingere trebuie să reziste la învăţare ulterioară sau înlocuire
de către identităţi competitoare – a se citi “convingerile altora”. Identitatea
de grup socială şi culturală leagă indivizii, crează coeziune de grup, dar şi
“imunitate” faţă de conţinuturi cognitive diferite (“imunitate cognitivă”).
Imunitatea culturală. Un studiu nou apărut confirmă ipotezele lui Villarreal.
Astfel, in februarie a apărut in revista Nature un articol scris de cercetători
de la University of Auckland din Noua Zeelandă. Ei au studiat modul in care s-a
răspȃndit in Europa o poveste foarte populară – “Fata bună şi fata rea”.
Pentru cei care nu o ştiu este
o poveste despre două fete care au plecat de acasă, iar pe drum cea bună se
poartă frumos cu oamenii şi animalele pe care ii intȃlneşte, şi este
recompensată cu aur, iar cea rea fiind trufaşă şi lacomă primeşte in dar o
cutie cu şerpi. Cercetătorii au descoperit că povestea are mai mult de 700 de
variante, in unele apar doi fraţi sau verişori, in altele apar o fiică şi
servitoarea ei, etc. Scenariul rămȃne la fel in timp ce
personajele se schimbă pentru
a se potrivi cu caracteristicile culturale ale regiunilor in care a ajuns
povestea. Deci principiu poveştii pătrunde intr-o cultură nouă, dar detaliile
privind personajele nu. Ele sunt inlocuite cu ceva propriu culturii in care
pătrunde povestea. Cercetătorii au descoperit că diferenţele culturale dintre
popoare au creat bariere in răspȃndirea poveştii.
Ei spun că gradienţii de răspȃndire
geografică a poveştii sunt similari cu cei care funcţionează in
genetică, sugerȃnd că ar exista procese similare care reglează amestecul
informaţiei genetice şi a celei culturale, astfel sprijinind teoria conform
căreia culturile acţionează precum speciile biologice. Totuşi, deşi similare,
mecanismele nu sunt identice. Efectul barierelor etnolingvistice s-a dovedit
mult mai puternic in ce priveşte răspȃndirea poveştii decȃt se ştie că acţionează in cazul răspȃndirii
genelor. Cu alte cuvinte, deşi
populaţiile s-au amestecat genetic,
amestecul culturilor nu s-a realizat in acelaşi grad. Culturile tind să se inconjoare cu
bariere care lasă să fie absorbiţi
imigranţii, dar nu şi poveştile lor. Sau intr-o exprimare mai plastică: “mă
culc cu tine, dar prefer poveştile mele alor tale”.
Un rol fundamental. Am insistat pe această temă in mai multe postări
pentru că ea ne arată explicaţia pentru unele fenomene sociale importante. Mai ştiţi
cum eraţi “prelucraţi” in adolescenţă de parteneră ce să spuneţi şi ce nu
atunci cȃnd ii vizitaţi părinţii prima dată? Sau cum se urăsc
rockerii şi rapperii? Sau creştinii cu musulmanii, şi chiar curente creştine diferite
precum ortodocşii cu sectele neoprotestante? Aţi tot auzit de “rezistenţa la
schimbare” şi cum ea “explică” inerţia din instituţii sau din marile companii? Toate
aceste fenomene pe care le numim “sociale” au o explicaţie biologică şi au
multe in comun cu gripa sezonieră.
No comments:
Post a Comment