Pȃnӑ
prin secolul XIX depresia era asimilatӑ cu
lenea. Oamenii depresivi erau blamaţi ca fiind nişte “leneşi cronici” care
refuzӑ sӑ se implice ȋn activitӑţile normale umane. Apoi ȋn secolul XX a fost acceptatӑ ideea de boalӑ psihicӑ dar
care era confundatӑ cu
tristeţea. Era normal ca oamenii sӑ se ȋntristeze
cȃnd
li se ȋntȃmpla ceva rӑu, doar cӑ unii nu mai puteau ieşi
din tristeţe, iar aceastӑ situaţie era consideratӑ o boalӑ. Iar
psihologii considerau cӑ
datoria lor era sӑ ȋi ajute sӑ vadӑ din
nou lumina de la capӑtul
tunelului, sӑ le
arate sensul ȋn
viaţӑ,
ascultȃndu-i,
empatizȃnd
cu ei şi oferindu-le suport emotional. Datele
ştiinţifice din ultimii 20 de ani contrazic ȋnsӑ aceastӑ imagine
şi ne aratӑ
ceva mult mai grav.
Depresia
ca boalӑ
degenerativӑ. Un studiu
recent a descoperit cӑ
creierul oamenilor cu depresie seamӑnӑ ca şi conexiuni cu al celor cu Alzheimer
sau cu schizofrenie. Astfel, pe de o parte conexiunile dintre sistemul limbic,
zonele recompensei/motivaţiei şi lobul parietal sunt mult mai strȃnse decȃt ȋn mod normal, ȋn schimb lobul frontal este mai puţin
conectat cu restul creierului. La fel, hipocampul drept (care se ocupӑ de ȋnvӑţarea lucrurilor noi) este mai puţin
conectat cu cel stȃng
şi zonele din jur. Ȋn
plus, conexiunile din creier sunt mai haotice, par mai aleatoare, fӑrӑ logica funcţionalӑ normalӑ. Toate aceste date indicӑ fӑrӑ nici un dubiu cӑ depresia este o boalӑ de conectivitate a creierului, similarӑ cu bolile degenerative, nu este doar o
formӑ mai grea de tristeţe care sӑ se vindece povestindu-ţi amintirile unui
psiholog.
Aceste
anormalitӑţi ale circuitelor creierului sunt
responsabile de simptomele atȃt de cunoscute ale depresiei: lipsa de motivaţie şi
entuziasm, sentimentul de viaţӑ fӑrӑ sens, problemele de concentrare şi ȋnvӑţare,
emoţiile
negative exagerate şi incontrolabile care alterneazӑ cu o amortealӑ afectivӑ, problemele de somn sau alimentaţie şi
tendinţa de a evita contactele sociale, de a evita conversaţiile şi cam orice
activitӑţi ȋmpreunӑ cu ceilalţi.
Izolarea reprezintӑ
moartea sistemelor creierului de explorare şi adaptare la nou, adicӑ cele care ne fac sӑ fim activi, sӑ ne dorim lucruri şi sӑ fim satisfӑcuţi de ceea ce am realizat.
Demonul amiezii. Foarte bine sunt ilustrate aceste trӑiri ȋn cartea Demonul Amiezii a lui
Andrew Solomon (recent publicatӑ ȋn
Romȃnia de cӑtre Humanitas), care a
figurat ȋn 2002 printre finalistele la premiul
Pulitzer şi a fost inclusӑ
de The Times ȋn lista celor mai bune o sutӑ de cӑrţi ale deceniului. Autorul prezintӑ experienţa depresivӑ cu un talent remarcabil, dar care pare
cu atȃt mai valoroasӑ psihologului sau psihiatrului ce are
datoria de a ȋnţelege
simptomele pacientului din persectiva acestuia.
Iatӑ ȋntr-un scurt fragment cum este descrisӑ experienţa depresivӑ ȋn aceastӑ carte: “Depresia este punctul
nevralgic al iubirii. Pentru a fi fӑpturi
care iubesc, trebuie sӑ fim fӑpturi
care pot cӑdea pradӑ disperӑrii din
cauza unei pierderi, iar depresia e mecanismul acelei disperӑri. Cȃnd se
instaleazӑ, degradeazӑ eul şi, ȋn cele
din urmӑ,
eclipseazӑ capacitatea de a da ori de a primi afecţiune. E lӑuntrica
noastrӑ singurӑtate
manifestӑ. Ea
distruge nu numai legӑtura cu ceilalţi, ci şi
capacitatea de a fi ȋmpӑcat cȃnd eşti cu tine ȋnsuţi. […] Cȃnd sunt
ȋn
dispoziţie bunӑ, unii
se iubesc pe ei ȋnşişi, unii
ȋi
iubesc pe alţii, unii iubesc munca, iar unii ȋl
iubesc pe Dumnezeu: oricare dintre aceste obiecte ale pasiunii poate furniza
acel vital sens al scopului, care este opusul depresiei. Ȋn
depresie, devine de la sine ȋnţeles lipsa de scop a oricӑrei
initiative şi a fiecӑrei emoţii, lipsa de sens a vieţii ȋnseşi.”
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletewow :) azi am avut o revelatie. Te-am gasit intr-un articol din psychologies.... esti vedeta, domnul Cirneci :)
ReplyDeleteFELICITARI, DRAGOS! IMI ADUC AMINTE PRIMA TA ORA DE SEMINAR LA SOCIOLOGIE.
ReplyDeleteMultumesc. Este o reala satisfactie cand cei care ti-au fost profesori iti citesc blogul. Inseamna ca esti pe drumul cel bun. Si eu imi aduc aminte cu placere de orele de sociologie si de faptul ca am fost incurajat sa gandesc liber.
Delete