Thursday, January 24, 2013

De ce avem conştiinţă


Cauza fundamentală a tuturor lucrurilor este ideea, şi cum toate ideile există in cadrul conştiinţei, putem spune că gȃndul este cel care determină lumea exterioară” – Platon. Se pare că acest fenomen de “a fi conştient” este esential pentru noi. De la a ne da sens vieţii şi pȃnă la a considera un om responsabil de faptele lui – in jurul nostru sau la tribunal. Cu toţii ne-am uitat la un copil mic cum e pe cale să facă o prostie, chiar una care să ii facă rău, gen să treacă strada fugind după o minge sau să meargă cu spatele spre marginea unei gropi. Şi am spus că săracul nu e conştient de ce i se poate intȃmpla. La fel, cunoaştem oameni care au un obicei din a lua decizii iresponsabile, prin care işi pun in pericol viaţa, sănătatea sau banii (sau pe ale altora) şi spunem că sunt “inconştienţi”. Şi prin media sau internet suntem bombardaţi cu mesaje privind cursuri sau cărţi pentru dezvoltare personală - sau inălţare a conştiinţei - in care suntem invăţaţi cum să ne planificăm viaţa sau să găsim o nouă perspectivă asupra lucrurilor. Dacă sunt de provenienţă asiatică (budhistă sau hindusă) cu atȃt mai bine. Mulţi consideră conştiinta ca un dat divin, ceea ce rămȃne după noi după moarte, ea ajungȃnd in altă lume şi eventual re-incarnȃndu-se dacă nu s-a dezvoltat destul.

 

 

Conştiinţa este un face-lift al memoriilor. Totuşi, ce inseamnă “a fi conştient”?  Din ce s-a descoperit pȃnă acum, inseamnă suma cunoştinţelor noastre care sunt conectate intre ele la un moment dat. Adică, dacă am cunoştinţe despre un lucru anume, cȃnd il văd undeva il recunosc, stiu dacă imi place sau nu, mă prind dacă contextul in care apare e normal pentru el, ştiu ce aş putea face cu el sau ar putea să imi facă el mie, ce istoric am cu el, cum ar trebui să reacţionez in faţa lui, in functie de situatia in care sunt singur sau impreună cu altii, şi aşa mai departe. De ce se activează toate informaţiile astea? Cercetătorii de la University of California Berkeley au realizat o hartă a locurilor unde sunt stocate informaţiile in creier despre tot felul de categorii: părţi ale corpului, animale, vehicule, texte, peisajem drumuri sau clădiri. După cum vedeţi din imaginea de mai jos, ele sunt răspȃndite imprăştiat pe toată suprafaţa creierului. Ei, de fiecare dată cȃnd ne intalnim cu lucruri sau oameni cunoscuţi, memoriile noastre isi fac up-date. Şi dat fiind imprătierea lor, ele trebuie cumva conectate, pentru că o experienţă de viaţă  e compusă din tot felul de detalii diferite, stocate in locaţii diferite. Iar informaţia nouă cu care ne intȃlnim trebuie să fie confruntată cu tot ce există similar prin creier.  În plus, se pare că acest proces de up-date este critic pentru sănătatea neuronilor noştrii. Dacă el nu are loc ei se degradează mai rapid, adică ne sclerozăm. Atunci cȃnd ne recunoaştem un fost coleg pe stradă, au loc in creier lucruri mult mai complicate decȃt am crede. Mai intȃi că se activează informaţiile pe care le avem despre el, apoi se pornesc niste simulări mentale despre cum va reacţiona el, cum ar trebui să ne purtăm cu el, ce ar trebui să ii spunem si ce nu, etc. Studiile au arătat că oamenii sunt mai puţin impulsivi in decizii, cu cȃt sunt mai capabili să realize aceste simulări ale variantelor de viitor posibile. Deci, in limbaj comun, putem spune că sunt mai conştienţi atunci cȃnd iau decizii, sau mai responsabili. Toate aceste reamintiri şi simulări fac parte din ceea ce numim CONŞTIINŢĂ. Dar, de fapt sunt doar un system de refresh al memoriilor noastre. Cu cȃt refreshul implică mai multe memorii, cu atȃt suntem mai conştienţi de ce ni se intȃmplă şi de lumea din jurul nostru. De aceea copiii şi oamenii cu Alzheimer sunt “mai puţin conştienţi” - pentru că au mai puţine amintiri la dispoziţie.



Conştiinţa ne creşte prin invăţare. În orice carte de anatomie este descris simţul văzului. El cuprinde un circuit care pleacă de la ochi (din retină mai exact – cuvȃnt uşor de reţinut pentru cei care au iPhone J ) străbate intreg creierul şi ajunge la ceafă, in “lobul occipital” cum se numeşte zona respectivă. Acolo, in centrul văzului, se formează imaginea a ceea ce este in faţa noastră. Nimeni insă nu şi-a pus problema CINE VEDE IMAGINEA care se formează in centrul văzului? Oricine ar răspunde: “EU. Cum cine?” Ca şi cum in capul nostru ar fi un Eu mic, cam ca şi cel care apare in capul alienului din Man in Black, care se uită pe un ecran şi are comenzile organismului in mȃnă. Cam aşa işi reprezintă oamenii conştinţa. Realitatea e complet diferită. Studiile au descoperit că devenim conştienţi de ceva atunci cȃnd un simţ se conectează la o acţiune. Cei care au copil mic ştiu că atunci cȃnd acesta vede un obiect, imediat intinde mȃna spre el. Este cel mai simplu exemplu de conştiinţă. Neuronii sunt aranjaţi in creier pe şase straturi, ca şase pături (vezi figura de mai jos). Cei de la suprafaţa creierului, unde se văd circumvoluţiile, formează straturile I şi II şi se ocupă cu a strȃnge informaţii de la simţuri. Cei din adȃncul creierului formează stratul VI şi se ocupă cu a trimite comenzile de la creier către organism. Cei mai importanţi in discuţia noastră sunt insă cei de la mijloc – straturile III, IV şi V – pentru că aici are loc ce numim “conştiinţă”. Ei conectează simţurile cu acţiunile şi sunt capabili de a invăţa reguli complexe, categorii şi rezolvări de probleme. Experienţele noastre de viaţă in care am invaţat cum să reacţionăm sunt stocate aici. Aceste straturi se expandează odată cu vȃrsta. Practic intre 3 şi 9 ani are loc o dezvoltare rapidă a creierului ajungȃnd spre adolescentă la nivelul adultului. Apoi, pe măsură ce invăţăm lucruri noi, ele se stochează in această reţea făcȃnd-o tot mai stufoasă. La fel, dacă la bătrȃneţe avjungem să avem demenţă, creierul se distruge, memoriile de pierd şi astfel şi conştiinţa se reduce. Deci conştiinţa noastră chiar creşte, dar nu dacă ne relaxăm după tehnici tibetane ci dacă invăţăm cum să reacţionăm in situaţii noi, şi mai ales dacă invăţăm mai multe variante de rezolvare a aceleiaşi probleme.


Ne “punem la curent”cu ce se intȃmplă. Spuneam “conştiinţa inseamnă suma cunoştinţelor noastre conectate intre ele la un moment dat”. Cum adică “conectate”? Electric. Creierul foloseşte două tipuri de sinapse – chimice şi electrice (vezi figura de mai jos). Cele chimice sunt cele mai cunoscute, presupun eliberarea de neurotransmiţători precum adrenalina, dopamina, acetilcolina sau serotonina. Cele electrice nu se bazează pe transmiţători, ele conectează direct membranele a mai mulţi neuroni (prin mecanisme numite gap junction) şi ii face să pulseze la unison pe unde foarte inalte, pină la 80-120 Hz, numite unde gamma (a nu se confunda cu razele gamma din cosmos). Practic creierul se manifestă ca un singur neuron gigant, informaţii indepărtate cuplȃndu-se cu viteză foarte mare in imagini complexe. Conştiinţa este deci un fenomen electric.



Evoluţia conştiinţei. Cu cȃt avem mai multe experienţe de viaţă şi creierul nostru poate să activeze la un moment dat mai multe detalii, avem o conştiinţă mai bogată. Pentru că avem limbaj, scriem, citim şi cunoaştem cȃteva limbi putem spune că avem o conştiinţă clar diferită de a animalelor. Dar şi animalele au o conştiinţă, in funcţie de mecanismele pe care le au de a percepe şi invăţa lumea din jur. Unele au simţuri pe care noi nu le avem – văd cȃmpul magnetic al Pămȃntului, amprenta termică a animalelor sau undele create prin apă de peşti. Ele au alt gen de conştiinţă decȃt oamenii. Nu este superioară sau inferioară, ci diferită. Evoluţia este un mecanism de creare de diversitate. Nu crează lucruri bune sau rele, superioare sau inferioare, ci diferite. Evoluţia se manifestă in fiecare dintre noi. În creier apar la naştere tipuri noi de neuroni, specifici fiecărei persoane. Ei ne pot ajuta să vedem lumea in felul nostru propriu, deci să aibă fiecare o “conştiinţă” proprie şi personală. Aşa că direcţia nu este spre o conştiinţă universal ci spre o diversitate de conştiinţe individuale, fiecare fiind o reflectare originală a lumii din jur.

2 comments:

  1. Religiile sustin cu iversunare "supravietuirea" constiintei, a sufletului dupa incetarea functiilor biologice. Personal nu cred ca suma informatiilor, a memoriilor, acest aparat numit constiinta poate dainui fara un suport organic, fiziologic. Astazi citeam ca 1 gram de ADN poate reprezenta in jur de 700TB de date si ma gandeam ca poate acolo sunt si memoriile noastre, constiinta. Si prin reproducere, ne transferam parte din noi in urmasi, ne dam un fel de "save", ne asiguram nemurirea. Asta pana-n ziua in care vom trece la suportul digital... daca nu cumva am facut-o deja ;)

    ReplyDelete
  2. Un aticol extrem de util pentru "clasificarea" fenomenelor tinand de ceea ce numim constiinta. Mai mult, Dragos reliefeaza si ultimele interpretari vizand embodied cognition, adica sensul existential si constient mediat prin corp , vezi partea de articol " cand copilul intinde mana...". Asumarea la nivelul constiintei, mai precis a starilor alternative de constiinta, a corpului subiectului este esentiala in identificarea corpului ca sursa si tinta de simtome psiho-somatice. Somatizarea este considerata de psihanaliza un mecanism defensiv primitiv, in cadrul caruia ,senzatiile percepute de regula ca "normale" tind sa fie sursa de anxietate. Avertizarea in sens de psihoeducatie asupra acestui tip de defensa ar putea preveni atribuirile emotionale de tip boala , mai multor manifestari corporale normale , in conditii de stres prelungit ( perceput ca amenintare la sinele persoanei, din diferite perspective, inclusiv culturale, interpersonale,etc).
    Tehnicile tibetane nu ajuta la dezvoltarea constiintei in sens de achizitie directa de informatii, ci pentru decelerarea comportamentelor si cvasicomportamentelor (cognitii) evaluative, generatoare de emotii negative. De asemenea ajuta la activarea retelei autoreflexive - intuitive care personalizeaza informatiile achizitionate prin reteua atentionala orientata pe sarcina.

    ReplyDelete